10/19Pro tips

Wat Wil Jouw Klant? 5 Tips Om Jouw Doelgroep Beter Te Leren Kennen

- Het Advanza Team

Verkopers en salesmensen kunnen opdringerig overkomen. Ga jij zelf in zee met een bedrijf dat aandringt? Nee.
Als ondernemer wil je logischerwijs je product of dienst verkopen, maar hoe doe je dat? Focus niet op productspecificaties, maar verdiep je in de doelgroep.

Ieder mens is anders en heeft een andere reden om een product of dienst aan te schaffen. Als ondernemer is het dus van groot belang om na te gaan wat de (potentiële) klant beweegt, zodat je vervolgens iets kunt aanbieden dat hem of haar bevalt. Er is een groot verschil tussen het doorgronden van behoeften en de belevingswereld van de klant en het achterhalen van basis gegevens zoals een naam, functie, gezinssituatie en algemene branche informatie.

Het is belangrijk dat je je realiseert dat wat je denkt dat je klanten willen, lang niet altijd strookt met de werkelijkheid. Interessante feiten vind je in data en in de letterlijke woorden van je klanten.

1. Ga in gesprek

Om te achterhalen wat jouw klant denkt, ziet en voelt is een interview een uitstekende tool. Als je in gesprek gaat met je klant, zonder direct iets te willen verkopen, krijg je waardevolle informatie. Pak de telefoon en bel bijvoorbeeld 20 goede klanten, zij zijn ervaringsdeskundigen. Hoor wat ze te zeggen hebben, stel je nieuwsgierig en empathisch op. Wie is de klant? Wat wil hij bereiken? Welk gedrag vertoont hij? In welke context zoekt hij een oplossing? Welke vooroordelen heeft hij? Waarom kiest hij voor jou en niet voor je concurrent? Hoe ziet hij de toekomst?

2. Luister naar je team

Je medewerkers zijn een bron van informatie, want zij hebben dagelijks contact met de doelgroep. Zij weten welke vragen vaak voorbij komen, waar klanten zich aan storen, welke verbeterpunten raadzaam zijn.

3. Vraag om feedback

Durf om feedback te vragen. Vraag je klanten of ze willen helpen met de verbetering van je product of dienst. Er bestaan diverse survey tools die je kunt inzetten. Niet elke klant zal reageren, maar elke reactie is nuttig.

4. Monitor Social Media

Op Social Media kun je zeer bruikbare informatie over (potentiële) klanten vinden. Op Facebook en Twitter zijn bijvoorbeeld ervaringen te vinden, op LinkedIn staan functieprofielen van jouw klanten en op Instagram worden foto’s gedeeld.

Door middel van hashtags kun je zoeken op specifieke woorden. Als je een cateraar bent, kun je bijvoorbeeld zoeken op ‘catering’ of ‘cateraar’ om te kijken wat er allemaal geschreven wordt.

Ook nieuwsgroepen en fora zijn uitermate geschikt om te ontdekken wat jouw klanten bezighoudt.

5. Abonneer je op nieuwsbrieven

Wanneer je je op nieuwsbrieven van klanten abonneert, kun je hun activiteiten volgen en op de hoogte blijven van toekomstplannen. Op deze manier kom je te weten op welke manier jij ze van dienst kunt zijn.

Volg deze tips op om je doelgroep beter te leren begrijpen. Tijd is het enige dat je hoeft te investeren! Jouw aanbod zal vervolgens (nog) beter aansluiten bij de wensen van jouw huidige klanten en potentiële klanten.