10/12Projecten

Yoga facts voor beginners

- Het Advanza Team

Steeds meer mensen weten de weg naar de yoga mat te vinden. Yoga is populair om tal van redenen: het vergroten van je flexibiliteit, het verminderen van pijnklachten, het verbeteren van je balans. Toch hangt er voor veel mensen een mysterie rondom het woord yoga. Is jouw nieuwsgierigheid geprikkeld en overweeg je een les? Met deze 10 tips weet je precies wat je kunt verwachten.

  1. Kom op tijd. Een yogales begint vaak heel rustig, bijvoorbeeld met een korte mediatie. Als je minimaal 10 minuten voor aanvang aanwezig bent, kun je ontspannen aan de les beginnen.
  2. Yoga op een volle maag is alles behalve prettig, je kunt kramp krijgen en misselijk worden. Probeer tot twee uur voor de les zo min mogelijk of iets lichts te eten.
  3. Realiseer je goed dat yoga geen sport is, er is geen competitief element in een yogales.
  4. Met name als je net begint met yoga, kun je last hebben van misselijkheid, hoofdpijn of andere klachten. Yogahoudingen brengen diverse processen in het lichaam op gang, waaronder de afvoer van gifstoffen. Je kunt het merken als deze afvalstoffen in het lichaam circuleren.
  5. Schrik niet als je boos, verdrietig of juist blij wordt. Een yogales kan nogal wat emoties losmaken.
  6. Yoga draait, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet puur om ontspannen. Er zijn yogalessen die behoorlijk intensief zijn. Als je tijdens een oefening merkt dat je wordt uitgedaagd, houd dan goed in de gaten dat je niets forceert. Je kunt tussendoor altijd even een rustmoment creëren in bijvoorbeeld de Balasana oftewel de kindhouding.
  7. Een yogales eindigt meestal met een ontspanningsoefening en een meditatie. In het begin zal het even onwennig voelen, maar hoe meer je oefent des te makkelijker het wordt.
  8. Ademhaling speelt een grote rol bij yoga want het weerspiegelt hoe je je voelt. Ademhaling is een verbinding tussen lichaam en geest. Als je pijn hebt of als je opgetogen bent, merk je dat aan je manier van ademen. Op het moment dat je rustig ademt, geef je je onderbewuste een seintje om te ontspannen.
  9. Veel lessen beginnen of eindigen met chanten: het ritmisch uitspreken van ‘aum’ of ‘om’. De klanken worden in één lange uitademing in een vloeiend geluid gezongen. Je zingt om je gedachten opzij te zetten. In het begin kan dit heel vreemd voelen.
  10. Een yogadocent eindigt de les vaak met ‘Namasté’, dit is zowel een gebaar als een groet. Het is gebruikelijk dat de andere yogi’s dit vervolgens herhalen.

Veel succes met je ontdekkingsreis in de wereld van de yoga. Laat het over je heen komen en geniet. Het op je hoofd staan komt vanzelf wel. https://www.advanza.nl/yogatrainer

Vind de beste yoga trainers in je regio
keyboard_arrow_right